Daglige arkiver: mars 2, 2012

Kudos til Spotify

Karene i Spotify vet en hel del om musikk. Mer enn de fleste. Ta Kaizers Orchestra, for eksempel. I følge Spotify høres musikken deres HELT likt ut som både Paperboys, Karpe Diem, Donkeyboy, Röyksopp OG Madrugada. Jeg satt igjen med en god dose blanda følelser etter å ha fått nyss om dette.

Jeg skønte fort at dette stemmer jo. Ta Paperboys og Röyksopp, for eksempel. De er omtrent det samme. Hører nesten ikke forskjell på «Poor Leno» og «Barcelona». Hører heller ikke særlig forskjell på Chirag i Karpe Diem sin stemme og hu dama i Donkeyboy, for de er jo like lyse, selv om han rapper. Men han synger jo mest, så det høres på en måte likt ut.

Og nå er jo Kaizers et allsidig band, skjønner jeg. Bare se hvordan de er brobyggere i politikken: En av få ting både Rødt-velgere og FRP-velgere kan enes om.

Wow. Kom som fletta i fanget på a mormor.

Og neste gang du setter på Postgirobygget, pass på hvem du spiller det ovenfor. Det kan hende noen hører det og kommer og banker deg.

Og når vi først er inne på Snobbify:

Ifølge musikkløpperne, er dette hva jeg kunne ha foretrukket å høre på hvis jeg en dag skulle finne på å sjekke ut noe ny musikk (for de kjenner jo tross alt min smak så godt på bakgrunn av mine klikk. De vet i hvert fall at jeg liker Kaisers og dét lover jo godt)

Gleder meg som en villaks til å sjekke ut det der Ai Se Eu Te Pego-ettellerannet som sikkert er inspirert av noe god hip-hop med catchy beats, á la Clipse/ the Neptunes. Hun Amaia Montero ser forøvrig ut som hu dama i the Distillers. Helt sikkert musikk jeg kunne ha likt å headbange til når jeg går lei den gamle punken.

Takk til Spotify som både har greie på musikk og er menneskekjennere.